John Wesley Harding (1967)

Efter motorcykelolyckan och beslutet att upphöra att turnera utkommer John Wesley Harding ett och ett halvt år efter Blonde On Blonde. John Wesley Harding skiljer sig en hel del från föregående albumen. Det intensiva och experimenterande har ersatts av ett mer jordnära uttryck.

John Wesley Harding skivomslagDet enkla skivomslaget där Bob Dylan står i en gruppbild återger en framtoning som saknar mycket av den självmedvetenhet som kunnat urskiljas på de tidigare konvoluten, särskilt från Bringin’ It All Back Home till Blonde On Blonde.

John Wesley Harding låter höra en Dylan som sjunger utan samma utmanade attityd och med en avskalad röst. Munspelet är kanske mer framträdande än på någon annan skiva och arrangemanget är som helhet sparsamt.

John Wesley Harding som fått namnge skivan var ursprungligen en outlaw i den amerikanska western under andra halvan av 1800-talet. (C.B. Thomsen och A. Schnack kommenterar valet av förebild och det tvetydliga i detta val utförligt i sin bok Bob Dylan - En guide till hans skivor.)

En av skivans höjdpunkter är ”All Along The Watchtower” som senare Jimi Hendrix gjorde en spännande version av. Skivan som sådan är på många sett motsägelsefull, med ett sound som Dylan bara gjorde bruk av just här. Kanske kan det förklaras i att Dylan delvis återvänder till folksångens anor fast den här gången med andra erfarenheter. Sedan har skivan också mängder av referenser från kristendomen och detta bryter i genom med en speciell religiös fromhet och mystik.

Tillbaka till studioalbum | Live | Samlingar | Bootlegs

Bobdylan.nu är en inofficiell sida om Bob Dylan som startade våren 2010